Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

tisdag 1 maj 2012

Träning med Eva och Bonnie

Tyvärr hamnar inte detta i kronologisk ordning, men det är det väl bara jag som vet i så fall!
I söndags den 29 april, kom Zackes uppfödare Eva Derland hit med sin tik Bonnie. Vi hade planerat att träna några timmar tillsammans. Eva var litet nyfiken på rallylydnad, så jag hade lagt ut en nybörjarbana på förmiddagen innan hon kom. Efter att vi tränat litet och hon gått banan ett par gånger, så trodde hon nog att hon skulle kunna tänka sig att anmäla sig till någon tävling. Kul, tycker jag!

Sedan tog vi bilen och åkte iväg till en stor äng, där jag hade fått lov att använda min nyinköpta apportkastare. Men vi började med dummyapportering, dubbelmarkeringar och fortsatte sedan med att träna stadga. Vi hade våra hundar lösa och stod ganska nära varandra. Så kastade vi dummies till varandras hundar och de skulle naturligtvis sitta kvar när den andra apporterade. Det misslyckades några gånger, men vi fortsatte träningen och till sist gick det riktigt bra!

Avslutade så småningom med apportkastaren, vilket fick hundarna att tända till ordentligt, speciellt Smilla som tjöt och skällde när apporten for iväg. Tur där att hon var kopplad! Så det var ju en klar indikation, vad vi måste träna vidare på...  Har aldrig sett henne apportera något så snabbt!

Tyvärr glömde jag både kamera och mobil hemma så det blev inga bilder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar