Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

söndag 29 april 2012

Viltspår - kursdag 2

I fredags var det dags för den andra kurstillfället för oss hos Marie Sallander i Husby-Långhundra. Denna gång var vädret strålande, vi var fem ekipage och la´ två spår var - ett åt oss själva och ett åt kompisen. Här är litet bilder på de andra i kursen.
Teoripass
Kickie och Maya (labbe)

Inger och Lotus (flatte)

Eva-Carin och Dream Max Anna Nicole


Eva-Carin och Dream Max Anna Nicole
Mitt första spår la´ jag i skogen. Det var ganska kort men väldigt risig terräng.
Det andra spåret la´ jag i en fårhage åt min kurskompis, som i sin tur la´ ett spår i skogen åt mig.
Efter det tog vi en fika och Marie pratade om regler för viltspårprov. Vi föreslog också att vi innan kursen var slut skulle få möjlighet att gå varsitt 600 m spår, motsvarande anlagsklass eller öppen klass. Eftersom Smilla inte har spårat så mycket valde jag att gå vårt spår i anlagsklass, vilket vi ska göra den 11 maj. Det blir spännande!

Men först hade vi ju våra spår för dagen att ägna oss åt. Smilla och jag var först ut med Marie i hasorna. Smilla gick ganska mycket "kors och tvärs" i den snåriga skogen, men hamnade rätt på slutmålet där ett stort ben låg. Hon hade svårt att inte ligga kvar och tugga på benet, men kom till sist med mig tillbaka upp på stigen. Hon fick ligga i bilen och tugga på sitt ben, som hon bar så stolt hela vägen med högburet huvud.
Jag selar på Smilla innan spårstart
Genom granarna...
Efter en halvtimma var det dags att gå spår nr 2, där hon hade litet svårigheter att hitta i början.men tyckte sedan hon gick ganska bra, fast hon missade slutet som hon gick förbi. Jag höll emot linan litet och så började hon söka runt och fann snart broskbiten som jag hade skurit av från den första benknotan. Den ville hon absolut inte släppa trots försök att byta mot korv utan tuggade frenetiskt på broskbiten som slutligen slank ner i magen.

Spårstart andra spåret

Spårslut andra spåret

Inger och Lotus går sitt andra spår 
Så var kursen slut för den här gången. Nu ska jag lägga spår själv i veckan innan vi ses igen nästa fredag.

3 kommentarer:

  1. Hej nu har jag hittat din fina blogg. Hoppas ditt spår idag också fungerar bra.
    Jättefina bilder.

    SvaraRadera
  2. Hej ni andra på spårkursen, kom på att jag kan lägga in min adress till min hemsida så att den som är nyfiken kan följa mina valpars utveckling m.m.
    Hoppas att alla känner sig nöjda efter dagens spårövningar, Annie och jag tyckte det var en riktigt kul spårdag idag.

    SvaraRadera
  3. Skrev in min adress men den syns ju inte.
    brecs.dinstudio.se

    SvaraRadera