Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

måndag 21 februari 2011

Träning med Sanella

Äntligen blev det söndagkväll och träning med Sanella och hennes schäferhund Kasper. Vi har blivit ytterligare en deltagare, Susanne med Qimmiq (som betyder hund på isländska), Qimmiq är en blandras 75 % chinese crested powder puff (kinesisk nakenhund) och 25 % dvärgpudel (se bild).

Vi började med att träna huvudet i handen och huvudet i knät hos oss själva och hos Sanella. Qimmiq var så söt och fick hoppa upp med framtassarna för att nå knät. Vi tränade också hundarna att gå till den person som vi pekar på. Jag stod med Zacke framför 3 personer som alla lockade med godis. Självklart ville Zacke gå till den som var närmast, men då knöt hon godishanden eller vände ryggen till och så fick vi börja om på nytt. Till slut verkade han fatta att det inte var han som fick bestämma, utan gick till den personen som jag anvisade. Detta ska jag testa på onsdag när jag ska på min nästa praktik. Det är också en bra övning för att träna in apportering till en viss person. Sanella visade också att Kasper kan apportera en 10-krona, så det blev ju en utmaning. Trevlig kväll med skratt och uppmuntran!
 
Sanella och Kasper
Sigrid, Sanella och Kasper tränar



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar