Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

torsdag 3 februari 2011

Första praktikbesöket

Idag har vi varit på vår första praktik på ett privat demensboende i Åkersberga. Det bor 7 st på varje avdelning med gemensamt kök, matrum, TV-rum i en mycket trevlig miljö med gemensam innegård mellan avdelningarna. Min planering gick ut på att hälsa på alla och lyssna vilka som vill träffa oss. Behöver också få information från personalen om det är något speciellt jag bör veta.

När jag kom satt tre stiliga herrar och väntade på oss i soffan. Vi pratade, Zacke la huvudet i knät (lite tveksamt kanske och inte så länge). Gick en liten sväng runt boendet då en av herrarna fick hålla i (extra)-kopplet. Någon annan fick hjälpa till att hälla upp vatten och Zacke drack. Det kom senare två kvinnor och satte sig hos oss. Den ena kastade iväg en boll som Zacke apporterade och gav till mig (måste öva på att han ska avlämna till någon annan). Någon annan fick öppna en burk med hundgodis och ge till Zacke. Dom tyckte han var stor och hade väldigt stora tänder, men ingen var rädd för honom.

Lämnade några kort på Zacke som de satte upp på kylskåpet. Fick litet indikationer på vad vi behöver träna mer på - det var bra! Det var mycket lugnt och fint, alla pratade tyst och de var så gulliga även om jag hade svårt att höra vad alla sa! Ser fram emot att hälsa på dom igen!


Har läst en bok om demens "Fånga stunden" (hur man bemöter och förhåller sig till personer med demenshandikapp). Ska även läsa "Samvaro med dementa".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar