Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

onsdag 25 januari 2012

Skidåkning

Igår var jag och köpte ett skidpaket, så jag var ju jättesugen på att testa det. Sedan tidigare har jag köpt en bra måttbeställd dragsele till Zacke och midjebälte finns också. Kompisarna Heidi och Elsa (welsh terrier) var också intresserade av att följa med, så vi åkte till "bommarna på andra sidan 276:an" där det går en fin skogsväg. 

Påselning och påtagning av skidor (premiärturen) var klar, så sedan bar det iväg. Nåja, bar iväg och bar iväg... Zacke gick/sprang visserligen framför, men så fort linan sträcktes så stannade han. Skulle jag åka skidor så fick jag väl dra själv! Med litet hejarop och köttbullar så sprang han i alla fall framför med någorlunda sträckt lina och var riktigt duktig, så det ska nog bli bra i framtiden. Men drog mig gjorde han inte!

När vi vände så fick Smilla ta selen och det gick också hyfsat bra, fast hon blev litet orolig av skidorna emellanåt. Sedan hittade Zacke en rolig pinne att leka med och då ville hon också vara med, så efter en kvart så fick både springa och leka istället och Heidi och jag kunde forsa iväg själva innan hundarna kom på att det ju såg ganska roligt ut och sprang litet ivägen.

Men det verkade lovande på det hela taget, så nu är det bara att fortsätta träna. Svårigheten är bara att försöka hitta några härliga skidspår där hundar är välkomna!


Jag med Zacke framför skidorna och Smilla är lös

Heidi och Elsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar