Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

torsdag 26 januari 2012

Fikakurs

Idag var Zacke och jag på första kurstillfället på Cillas fikakurs (Hundens hus). Jag åkte hemifrån vid 13-tiden och planerade att åka delvis kommunalt för den sociala träningen, men upptäckte att tiden inte skulle räcka till. Så jag åkte bil ända in till "Tekniska" för att där parkera och gå ner till Kungsan, där vi skulle träffas. Det tog ca 30 min att gå så vi kom några minuter för sent med andan i halsen, då de andra som bäst höll på med att presentera sig.

Zacke uppförde sig exemplariskt, jag tror jag ska flytta till stan. Övningarna i Kungsan gick bl a ut på att Zacke skulle gå lös med mig bland folk och även "sitta kvar" när jag gick iväg en bit och folk gick runt honom och förbi. Men vid en plats var det nog någon som tappat något ätbart, och då är det kört för då slutar han att lyssna på mig. Han skulle bara nosa där och försökte hitta det intressanta hela tiden.

Jag fick därför den övningen att ta med hem - godisprovokation samt inkallningsövning (som skall sitta även om han hittar en älgskank).

Som avslutning gick vi till Gallerian och fikade med alla hundarna. Zacke hoppade snabbt upp på bänken bredvid mig (för att komma närmare kakan på bordet misstänker jag). Men han fick gå ner på golvet och stod sen med hakan i knät och tiggde "snällt" hela tiden.

Därefter en halvtimmes promenad tillbaka till bilen. När vi kom till bilen kom jag på att han inte hade tagit sig tid att kissa en endaste gång på hela dagen, så när vi kom hem gick han ut i trädgården (efter att först ha ätit upp sin mat på 1,2 sekunder) och kissade lääääääänge!

En rolig dag - jag var jättestolt över Zacke. Tyvärr hade jag inge kamera med men ska försöka komma ihåg det till nästa gång, då vi ska träffas vid Mariatorget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar