Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

tisdag 21 juni 2011

Cirkus på Smedbygården

Idag när Zacke och jag kom till Smedbygården, så satt nästan alla boende uppradade ute på atriumgården. Det var boende från båda avdelningarna; 11 st och så Zacke och jag. Jag kände att de förväntade sig litet underhållning! Vi började med att gå runt och hälsa snabbt, så att alla fick en chans att klappa litet på Zacke, som snällt lade sitt huvud i knät hos var och en.

Sedan tog jag fram min burk med lappar på saker som Zacke kan göra. Var och en fick ta en lapp och den första var "sök" (då la jag en godis i en liten portmonnä som jag gömde) och så fick han som tog lappen säga "sök". Sedan stog det "på sidan", så då fick E säga "ligg" och sedan "på sidan". De blir så glada när Zacke lyder och gör som de säger och de tycker att han är så duktig. Sedan gick vi igenom hela registret, utom ta av strumpan, för jag hade inga strumpor på mig idag i sandalerna. Tänker att jag måste lägga i ett par strumpor i väskan så att de finns där när de behövs, för dom tycker det är så kul när Zacke tar av strumpan. De blir också imponerade när Zacke ska "städa". Då slänger jag ut allt som finns i väskan och så får han hämta sakerna och lägga tillbaks dom... "Godis på nosen" är också en favorit! Personalen sa att nu var det cirkus på Smedbygården!!!

Efter ca 50 min blev Zacke trött, så han fick lägga sig på filten och vila och så pratade vi om honom istället. Hur gammal är han? Vad heter han? Vilken ras är det? Hur gammal blir en hund? Vi avslutade mötet med att vinka och så gick Hjördis, Zacke och jag en promenad innan Hjördis skulle tillbaka och äta lunch - köttbullar och stuvade makaroner. Jag blev så hungrig och åkte hem och stekte pannkakor.

På eftermiddagen skulle Smilla simma. Efter simningen gick vi en promenad innan hon skulle tillbaka för ett blodprov som visade att rabiessprutan vi tog i februari hade tagit. Det får vi svar på om en vecka och sedan har Smilla också ett eget pass. Jag fick också ett recept på droppar att ha om Smillas mjölkproduktion inte avtar samt att jag köpte ett dietfoder. Hon bör gå ner 3-4 kg så nu ska jag i sommar satsa på mycket motion, simning, promenader mm. Zacke får hänga med också, ska köpa simkort som gäller hela sommaren och då får de simma hur mycket de vill på Arninge Djurklinik.

Inne hos veterinären kryper hon gärna in under en stol för det är inte kul där med sprutor och annat läskigt. Efteråt är hon glad som en lärka och skuttar runt när vi går ut till bilen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar