Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

måndag 14 mars 2011

Rolig helgträning med Lena

LÖRDAG

Vi har haft två underbart roliga och lärorika dagar på Hundens Hus med Lena från HH i Sundsvall. Mycket hundträning och härlig stämning bland oss alla - hundar som människor. Det känns som om vi verkligen börjat lära känna varandra och har högt i tak i våra diskussioner.

Första övningen gick ut på att vi skulle planera och tänka ut en hälsningsritual och sedan träna den på varandra, en i taget. När vi var klara satte vi undan våra hundar och sedan fick vi "feed back" från gruppen. Fick tipset att inte titta på hunden utan på patienten för att hjälpa hunden att komma in ordentligt med hakan i knäet och närhetshantering. Gå gärna ner på huk/knä och lägg en hand på patienten om OK.
Casanova
Toya




Därefter fick vi i uppgift att lista ner aktiviteter som främjar grov- resp finmotoriken samt tala om vilka fem olika konster som vi tänkte visa upp. Däremellan diskuterade vi och tipsade varandra om olika tillbehör och var vi kan få tag i material (IKEA, ÖoB, Rusta). Leta efter barnleksaker, t ex fingerdockor och lär hunden "var är tummen/var är lillen"...

Lena ville att vi skulle tänka igenom vad vi ville träna vidare på och utvärdera hur träningen gick. Vad var bra, mindre bra, varför?

Allis


Zacke

Toya

Igor

Fick sedan en gruppuppgift att komma på övningar som kan göras på distans, ifall du kommer till en grupp som är väldigt "på" hunden, t ex rulla boll, patienten kan hålla i en lång lina som hunden ska hoppa över, läsa lappar från en burk, slänga ut saker som hunden ska städa, genom handtecken låta hunden utföra ett trix - detta är några idéer.

Vi gick hem lördag kväll, nöjda och lyckliga med dagen. Jag försökte låta bli att somna i soffan men det var svårt - fast med Zacke hårt snarkandes bredvid så höll jag mig vaken.

SÖNDAG

Dagen började med att vi fick se en tysk film, dubbad på engelska, som visar hundarnas lugnande signaler i olika situationer. Det var minst ett 20-tal filmklipp och vi diskuterade efteråt. Viktigt att förstå och kunna läsa sin hund om den tycker något är obehagligt. Hundarna vilade eller gnagde på ben.

Därefter delade vi upp oss i två grupper och gjorde ett grupparbete; Vilka krav ska vi ha på varandra (kollegor) för att bli godkänd som förare? Se resultatet nedan!
+ att föraren skall vara intresserad av patienten
+ arbetsglädje
+ stabil hund
+ balans

På eftermiddagen skulle vi planera ett besök inkl hälsning, beteenden (trix och konster) samt avslutning. Min plan var att Zacke skulle gå runt och lägga huvudet i knät på alla personer. Sedan skulle jag be honom hämta en burk med godis i min väska som han skulle ge till den jag anvisar och få en godis. Därefter planerade jag att spela ett spel, där någon skulle lägga godis under klossarna och så skulle Zacke hitta rätt på dem. Avslutningen var mitt nya trix - VINKA!

Så var det dags för var och en att göra sitt "besök" på ett äldreboende där vi andra agerade boende! Zacke hade hunnit bli otålig och börjat "sjunga" när det var hans tur, så han var litet för livlig och glad vid hälsningen. Men han var samtidigt mycket arbetsvillig och höll god kontakt med mig. Hade inget godis annat än när han spelade spel och hämtade godisburken och det fungerade bra! Kul - för nu ska jag ta bort onödigt godis...

Marilois, Zacke och besöksväskan
Zacke spelar spel
Allis vill inte släppa - "min"
Casanova dansar
Emelie ber Igor ligga på sidan
Toya letar gömt godis

Detta var två härliga och roliga dagar - ser nu fram emot nästa träff!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar