Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

tisdag 20 mars 2012

Dagens träning

Imorse var vi på långpromenad i skogen och hittade ett trevligt skogsområde där vi stannade och tränade. Jag gjorde två olika sökområden (rutor) och gömde 4 dummies i varje. Sedan fick hundarna i tur och ordning hämta dummies från först det ena området och sedan det andra. Rutorna hade litet olika terräng så de fick variera sig i sitt sökande. Några dummies var helt gömda under mossa, någon hängde i ett träd osv. Det gick jättebra förutom att Zacke greppar dummyn litet nonchallant i ena kanten istället för att ta ett bra grepp mitt på.


Vi gick vidare en bit i skogen och så gjorde jag en ny ruta, där jag gömde 3 dummies under mossan så de var helt skymda. Det gick också väldigt bra för både Zacke och Smilla.






Avslutade med att gömma en dummy och övade sedan dirigering med Zacke, som lyssnade riktigt bra och hittade dummyn enligt mina dirigeringar. Smilla är inte riktigt där än, men gör så gott hon kan... På en lång rak stig placerade jag en dummy så hon såg det. Sedan gick vi tillbaka och hon fick sätta sig med ryggen mot dummyn. På kommandot "ut" stack hon iväg och apporterade dummyn. Bra övning där hon ska lära sig lita på mig och mina dirigeringar.

Innan vi kom hem hade jag pyttesmå bitar kattmat med mig och slängde ut bland blåbärs- och lingonriset och som de fick gå och leta efter och nosa upp. Smilla hittade också en lång pinne som de sprang och busade med innan promenaden var slut. En härlig morgon trots ett få antal plusgrader.

Godissök

BUS!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar