Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

lördag 17 september 2011

Furunkulos

Igår var vi då äntligen hos veterinär Eva Linders, som satte diagnosen furunkulos på Zackes onda tass.

Det där lilla vita mellan trampdynorna är någon form av utväxt samt att området runt omkring är svullet och rött. Zacke fick antibiotika och antiinflammatoriskt samt smärtlindrande medecin. Så fort vi går ut så måste han ha strumpa och förband som är vattentätt runt foten, så det är litet pyssel. Zacke har heller inte jobbat i veckan eftersom jag inte ville sätta honom under press när han dessutom har ont. Vi försöker att bara gå i skogen eller på mjuka underlag och då visar han ingenting, men om vi går på grus eller asfalt föredrar han att hoppa på tre ben.

Han förstår att jag försöker hjälpa honom och lägger sig så snällt ner och rullar över på sidan när jag ska tvätta och pyssla på honom. Samma sak när klotången kommer fram - "OK matte, jag lägger mig ner så får du klippa klorna i lugn och ro" (om jag får godis efteråt förståss)! 

Hoppas nu att medecinerna verkar snabbt så att vi kan jobba som planerat nästa vecka. Vi har också planerat in en träning med apportkastare och skott, tillsammans med Eva (Zackes uppfödare) och Nina (som har Zackes helbror). Mer om detta nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar