Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

onsdag 21 september 2011

Apporteringsträning och 4 stygn i handen

Sitter och tycker synd om mig - har fått sy 4 stygn i handen pga att jag hanterade en apportkastare klantigt och fick en rekyl. 1 mm från nerver och senor, så jag hade tur i oturen. Men vi hann ha en hel del kul träning med hundarna i regnet innan det hände; Eva, Nina och jag och 6 labradorer.
Zander, Nisse, Daisy, Bonnie, Zacke och Smilla samt Eva och Nina
Det regnade som sagt mest hela tiden. Tillsammans hade vi 19 dummies som vi började med att lägga ut i ett sökområde och skicka hundarna i tur och ordning. Zacke hämtade in en, sedan började han äta gräs! Frustrerande - så han fick inte fortsätta. Smilla plockade in 3 dummies - duktig vovve! Sedan tänkte jag att Zacke skulle hinna bli litet sugen på att söka istället för att äta gräs när han bara fick sitta och vänta, så han fick den sista chansen när det var 3 dummies kvar. Han hittade 2 av dom, så jag blev litet nöjd.
Därefter hjälptes vi åt att göra några dubbelmarkeringar var åt varandra. Så var det dags för apportkastaren. Vi hade ett fint djupt dike tvärs över fältet där vi övade så vi tyckte att det skulle vara lämpligt att skjuta iväg dummien över diket. Eva började skjuta iväg dummies åt Nina (Zander och Nisse) och mig. De gick iväg väldigt långt, men både Zacke och Smilla var duktiga och plockade in dom. Zacke och Smilla är inte särskilt snabba av sig, men här får dom i alla fall fart. Jag fick hjälpa Smilla litet med att korta avståndet och så klarade hon också av det. Så skulle jag skjuta iväg åt Bonnie och Daisy och det gick riktigt bra. Men vid det absolut sista skottet gick något snett och jag kände ett hårt slag på handen och tittade ner. Mycket blod och ett djupt jack på översidan av handen vid pekfingret.

Vi fick tyvärr avbryta dagens övningar, där sista delen var att hundarna skulle apportera vilt, så det får vi ta nästa gång vi ses. Trots ösregn och besök hos husdoktorn i Åkersberga så var det en mycket trevlig dag tillsammans med Eva och Nina och deras hundar. Vi hann även med att äta trattkantarell-soppa och äppelkaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar