Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

torsdag 19 maj 2011

Certifiering

Idag är det dagen D - eller C för Certifiering. Åkte hemifrån kl 7.00 för att vara på plats ca 8.30 på Hundens Hus. Kl 9.00 skulle Zacke och jag ha praktiska lydnadsprov och jag ville rasta av honom ordenligt innan. Vi gick en sväng i Rålis!
Vi fick visa positionering i trappan (gå bakom), sitta fint och vänta medan matte hänger av sig kläderna, fortsätta sitta fint när Cilla hälsar matte välkommen.

Sedan var det dags att lägga hakan i knät - ojdå, det finns ju en skål godis på bordet bredvid rullstolen, bäst jag lägger hakan i knät länge ifall jag får nåt...
Sedan fick Zacke en stor bamsekram av Cilla som han inte är riktigt bekväm med utan backar litet och blir "larvig", han apporterar olika föremål; papper, plast, tyg, metall (tesked) och visar upp några konster vi tränat in. Sedan lägger sig Cilla i soffan och Zacke hoppar upp och lägger sig bredvid henne. Ligger senare 3 min och väntar på matte som "pysslar i köket". Till sist backar vi i en trång gång mellan stolar och provet är över!!!

Nu har vi ca en timme på oss att besvara en massa frågor och den tiden behöver vi. Det är drygt 20-talet frågor och vi skriver och tänker och skriver igen.

Jag och Zacke

Sigrid och Allis

Emelie och Igor

Anette och Casanova


Casanova och Igor övar passivitet

Efter tentan är det dags för presentationerna som vi förberett och skickat in. Jag pratar om demens och om bröstcancer och det känns skönt när det är gjort, för det har legat där som en liten tegelsten.


Efter lunchen åker vi till Hornskroken. Det är bara jag som har bil, så vi tränger in oss allihopa, med fyra hundar, väskor och diverse tillbehör. Sigrid, Emelie och Igor i baksätet får knappt plats och ovanpå dom några väskor mm. Anette och lilla Casanova får plats i passagerarsätet och Zacke får dela buren längst bak med Allis och någon väska. Alla är glada och förväntansfulla, det går så bra så!
Fast innan vi åker iväg hittar jag en P-bot på 550 kr på vindrutan - jag har parkerat där man inte får parkera på torsdagar  9-17  - hur nervös får man bli för ett prov så att man inte ens kan läsa??? 


På  Hornskroken ska jag åka upp till plan 5. Sigrid är före mig och sedan är det min tur! Vi åker upp och kommer in på ett rum där det sitter 6-7 boende samt personal och Cilla och Petra. Vi går runt och hälsar på några boende, inte alla för vissa sover i sina rullstolar. Men Brita är pigg och frågar om Zacke. Hon hjälper mig att göra saker som att ladda hundspelet med godis, hälla upp vatten till Zacke och kasta litet bollar som Zacke får apportera. Innan vi går får Zacke visa "godis på nosen" och vinka. Vi får applåder och sedan är det över. Vi åker ner till gården och skickar upp nästa, som är Emelie och Igor. Zacke och jag tar en promenad där han får gå omkring och nosa så mycket han vill och ruska av sig "dagens måsten". När alla är klara så åker vi till Söder och dricker latte och äter en god äppelpaj medan vi väntar på att Cilla ska rätta tentorna. Under tiden hinner vi också kila iväg och handla en liten present till Cilla för hennes engagemang och härliga stöd under hela utbildningsperioden.  


När vi kommer hem igen kl 19.00 på kvällen har husse grillat rostbiff och grönsaker och vi firar med ett glas rött. Jag sätter också på Zacke hans nya täcke och tar ett kort. Sedan går jag in och skriver detta på bloggen och så är det dags att sova - husse och hundarna sover redan. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar