Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

söndag 4 december 2011

Dirigering i fyrkant och svampskörd 2:a advent

Idag har jag varit ute och tränat dirigering. Vi har inte tränat det speciellt mycket tidigare, så jag var noga med när jag la' ut fyrkanten med dummys och hundarna fick se på. Sedan fick de gå med mig en i taget och vi gick runt i fyrkanten. Jag började skicka Zacke som springer rakt ut de första 4-5 metrarna innan han får för sig att svänga av. Efter en båge och litet irr runt ikring kommer han fram till dummien. Så såg det ut nästan varje gång. Han är iaf duktig på att sitta fot och hålla kvar tills jag säger till.

Smilla fick dock in några spikraka skick och levererade prydligt. Hon vill dock inte gärna sätta sig "fot" utan levererar framför, vilket är OK. Men sedan är hon svår att flytta på och tycker hon kan sitta där hon sitter, speciellt om hon inte får någon godis för besväret.

Denna träning ska vi fortsätta med och hoppas att jag ser resultat så småningom - tack Märta för tipset!

På vägen hem hittade jag massor med trattisar och det är ju jättesvårt att låta bli att plocka dem. Så det blev en del att rensa till kaffet, glöggen och lussebullarna på 2:a advent.

1 kommentar:

  1. Kul att du testar fyrkanten! Om han inte är säker på att springa rakt så har du gjort sidorna för långa. Korta till ett avstånd där han är helt bergis, om det så bara är 10 meter i början. Öka längderna vartefter han blir duktigare.

    Märta :-)

    SvaraRadera