Zacke

Zacke
Certifierad terapihund i vila

söndag 10 april 2011

Helgläger med Hälsans Hundar

En hel helg med bara nyttig träning av hundar, terapihundsbeteenden. Många nya tvåbeningar och hundar, jag blir lika förvånad varje gång hur anpassningsbara våra hundar är med nya gäng som skall jobba ihop.
Delta - Amstaffblandning

Messi

Kenzo

Zeka - en eurasier

Foxy - Tollarblandning
 
Sara och Kim (Instruktörer och hundtränare)

När vi kom fick var och en en personlig träningsdagbok för helgen, där de övningar stod inskrivna som var speciellt anpassade för oss enligt våra egna i förväg specificerade önskemål. Kändes välkommet och professionellt! Vi fick också ett häfte innehållande namn och kontaktuppgifter på alla instruktörer och deltagare samt ett detaljerat schema med gruppindelningar för grupparbeten. Den innehöll även en träningsplan med privat tid för Kim inlagd för var och en - trevligt!!!

Mitt första träningspass var "närhet och positionering" där jag fick skriftliga detaljerade instruktioner hur jag skulle träna.
Andra passet var "soff träning" för jag ville träna Zacke på att lugnt och fint gå, inte hoppa, upp i sängen. Efter ett tag gick det riktigt bra och jag vet nu hur jag ska träna vidare så att stackars Kurt inte får blåmärken på benen.
Tredje passet var "matprovokation" - Zacke var jätteduktig så länge vi har övningar, men sedan är det liksom som om det är som vanligt igen. Ligger det något under bordet när vi kommer in från kisspausen så SKA han dit!!! Kräver mer övningar....




Sigrid och Allis tränar matprovokation på marken
Delta tränas i att ta godis fint
 På slutet visade Hillevi och Kenzo några konster de kunde. Kenzo kunde hämta träringar och trä upp på en pinne. Jättekul att se honom fippla med ringarna för att få på dom.
Så la' Hillevi en filt och en kudde på golvet som Kenzo rullade in sig i och la' sig sedan på kudden - så gulligt! Vi var mycket imponerade alllihop.






Innan vi gick hem lekte vi litet. Vi hade stafett och Kim hade gjort en bana med övningar och Zacke tyckte det var jätteroligt och var jätteduktig. En helt underbar helg med mycket nätverkande och bra diskussioner om hur vi ska kunna marknadsföra terapihunden i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar